Conditii generale de exploatare si norme de protectie

IMPORTANT! Aceste produse nu sunt jucarii! Ele functioneaza dupa aceleasi principii ca si vehiculele si echipamentele reale. Datorita performantelor pe care le au, aceste produse pot cauza ranirea dvs si a oamenilor aflati in apropiere sau pot distruge bunuri private. Pentru a va bucura cat mai mult de aceste produse va sfatuim ca in timpul constructiei si a primelor operari sa cereti sfatul unor persoane experimentate in acest domeniu. In acest fel veti deprinde mai repede cele necesare asamblarii si folosirii acestor produse, fara a risca sa le deteriorati. Cititi aceste instructiuni inainte de asamblare. Contin informatii si avertizari importante in privinta asamblarii si utilizarii kit-ului. Pastrati toate aceste instructiuni intr-un loc sigur pentru a le citi de ori de cate ori aveti nevoie.

Nu incepeti asamblarea unui model inainte de a consulta manualul tehnic ce insoteste modelul.

Asigurati-va ca folositi uneltele potrivite si ca acestea se afla in buna stare de functionare.

Precautii generale
1.        Produsele Sierra ModellSport se adreseaza persoanelor cu varsta de minim 14 ani. In cazul minorilor este necesar sa se afle sub supravegherea unui adult in momentul folosirii acestor produse.
2.        Inainte de a incepe constructia unui model cercetati cu atentie  planurile si schemele de asamblare precum si toate partile componente. Tineti minte: nu va grabiti in montarea modelului, urmati planul si schemele de asamblare pentru a obtine un model robust si cat mai centrat.
3.        Calitatea si fiabilitatea modelului rezultat in urma asamblarii kit-ului depinde de modul in care acesta a fost asamblat, de aceea va sfatuim sa urmati intocmai pasii si pozele din manualul de asamblare
4.        Pe toata durata montajului trebuie sa respectati planurile. Nu deteriorati partile componente si nu modificati piesele, poate rezulta un model nesigur si instabil. Respectati pasii de executie.
5.        Instalati corect sistemul RC (acolo unde este cazul) astfel incat acesta sa functioneze corect.
6.        Verificati ca modelul functioneaza corect inainte si dupa fiecare folosire.
7.        AVERTIZARE. In cazul nerespectarii acestor indicatii poate rezulta distrugerea proprietatii private, raniri serioase sau chiar moartea.

Norme de protectie
Aeromodele
Tineti persoanele care pot fi ranite (copii mici) la departare de motor cand acesta este in functiune. Folositi elice de marime corespunzatoare. Asigurati-va ca ati strans bine elicea inainte de pornire. Feriti-va corpul de elice atunci cand reglati motorul. Nu va aplecati peste motor in timp ce acesta este in functiune. Nu porniti motorul cu mana libera ! Folositi un demaror electric sau un degetar de cauciuc cand doriti sa porniti motorul. Asigurati-va ca fisa bujiei este bine conectata. NU porniti motorul in zone cu mult praf sau nisip. Elicea poate antrena particulele de praf, aruncandu-le in ochi. In timp ce incercati sa porniti motorul recomandam sa nu purtati haine largi sau esarfe, acestea putand fi antrenate de elice. Nu folositi mainile sau alte parti ale corpului pentru a opri motorul (elicea). Nu aruncati niciodata obiecte in elice pentru a opri motorul. Verificati regulat elicea. Inlocuiti orice elice care este ciobita, fisurata sau crapata. Nu incercati niciodata sa reparati elicea. Vibratiile pot cauza pierderea elicei. Verificati de fiecare data surubul de prindere al elicei si strangeti-l daca este nevoie. Daca transportati modelul cu motorul pornit, fiti foarte atenti la elice, la obiectele si persoanele din apropiere.

Nu zburati niciodata langa fire de inalta  tensiune, fire de telegraf, pomi, locuri aglomerate etc.

Nu porniti motorul in spatii inchise cum ar fi garaje sau pivnite. Aceste motoare ca si cele de automobile, produc monoxid de carbon care este un gaz fatal.

Modele de elicoptere
Aspecte de siguranta
Modelele de elicoptere radiocomandate sunt masinarii uimitoare, dar sunt foarte dificil de pilotat si nu sunt jucarii. Un elicopter radiocomandat este un aeromodel care necesita un nivel inalt de cunostinte tehnice si de pilotaj. Nu ar trebui sa va ganditi sa va construiti un elicopter decat daca sunteti un modelist cu cunostinte importante si cu experienta suficienta.

Puteti invata despre elicoptere citind cartile de specialitate si revistele de modelism. Producatorii de elicoptere produc de asemenea si carti despre elicoptere, iar kit-urile includ instructiuni detaliate. Puteti participa la orice concurs, demonstratie sau intalnire modelistica. De obicei este bine sa mergeti la concursuri sau la demonstratii pentru a vedea ce fac pilotii mai experimentati si sa-i intrebati de problemele dumneavoastra. Nu ascultati niciodata sfaturile celor care cred ca sunt mai experimentati decat producatorii si care vor incerca sa va convina ca modelul merge numai daca i se fac anumite "modificari". In general aceste discutii va pot oferi sfaturi bune, dar si sfaturi rele. Valorile diversilor parametri le puteti regla numai dupa datele din manual.

Constructia elicopterelor
Urmariti cu atentie instructiunile din manual si ordinea acestora. Lucrati cu grija si folositi numai parti originale. Nu modificati nimic in constructia elicopterului. Acest lucru se aplica pana la ultimul surub ce asambleaza modelul. Instalati cu atentie sistemul RC. Instalati servomecanismele in locurile lor. O mica greseala poate rezulta intr-un model periculos.

Pilotajul elicopterelor
La pilotajul elicopterului folositi numai sisteme RC de calitate.
Verificati daca nu foloseste nimeni frecventa dumneavoastra.
ATENTIE: Palele rotorului aflate  in miscare de rotatie sunt foarte periculoase. Nu zburati niciodata aproape de spectatori sau animale. Daca apar probleme in timpul zborului aterizati, remediati defectiunea si apoi lansati din nou. Nu lansati din nou fara a lua masurile care se impun.

Reparatii la elicoptere
Examinati cu grija toate partile elicopterului. Daca vreo piesa e defecta inlocuiti-o tot cu o parte originala. Efectuati reparatiile cu aceeasi grija cu care ati construit modelul.

NU UITATI: o reparatie gresita inseamna un model periculos pentru toti cei din jur.
ATENTIE! Un elicopter radiocomandat nu este o jucarie. Este o masinarie complexa si nu ar trebui folosit decat de catre cei experimentati. Erori in constructie sau in instalarea sistemului RC pot duce la un model incontrolabil si foarte periculos. Palele rotorului in miscarea lor sunt foarte periculoase.

Navomodele
In timpul montarii navomodelelor fiti atenti la componentele mici, pentru a nu fi inghitite de copii. Nu lasati navomodelul la apa in locuri aglomerate, existand pericolul de accidente.

Motoarele se incalzesc considerabil in timpul functionarii. Nu atingeti pana la racirea acestora. Asigurati-va ca ati strans bine elicea inainte de pornire. Feriti-va fata si corpul de elice atunci cand reglati motorul. Nu porniti/opriti motorul cu mana libera (sau invartiti elicea cu degetul) !!

Nu aruncati niciodata obiecte in elice pentru a opri motorul. Verificati regulat elicea. Inlocuiti orice elice care este ciobita, fisurata, crapata. Nu incercati niciodata sa reparati elicea. Vibratiile motorului pot cauza pierderea elicei. Verificati de fiecare data surubul de prindere al elicei si strangeti-l daca este nevoie.

Daca transportati modelul cu motorul pornit, fiti foarte atenti la elice, la obiectele si persoanele din apropiere. In timp ce incercati sa porniti motorul recomandam sa nu purtati haine largi sau esarfe, acestea putand fi antrenate de elice.

Automodele
Nu conduceti automodelul in locuri aglomerate, fiti atenti la copii mici din jur. Aceste  automodele pot dezvolta viteze considerabile (40 - 100 km/h) ce pot cauza rani grave in caz de impact. In timpul montarii automodelului fiti atenti la componentele mici, pentru a nu fi inghitite de copii. Motoarele se incalzesc considerabil in timpul functionarii. Nu atingeti motorul imediat dupa terminarea cursei.

Nu porniti motorul in spatii inchise cum ar fi garaje sau pivnite. Aceste motoare ca si cele de automobile, produc monoxid de carbon care este un gaz fatal. Nu porniti motorul in zone cu mult praf sau nisip. In timp ce incercati sa porniti motorul recomandam sa nu purtati haine largi sau esarfe, acestea putand fi antrenate de volanta si/sau de partile in miscare.

Motoare termice si electrice
Motorul pe care l-ati cumparat va fi performant si va reprezenta o sursa de satisfactie si placere daca urmati si respectati instructiunile si atentionarile astfel incat sa il folositi corespunzator. Nu lasati distractia sa se transforme in tragedie! Numai dumneavoastra sunteti responsabil pentru folosirea motorului, deci folositi-l cu atentie. Acest motor nu este o jucarie, ci un ansamblu facut cu precizie, a carui putere va poate rani atat pe dumneavoastra, cat si pe cei din jur, daca abuzati de el si daca nu cititi instructiunile.

Pentru siguranta spectatorilor pastrati o distanta de minim 10 pasi fata de acestia.

Montati motorul corect pe un banc de test, sau pe batiul modelului. NU fixati motorul intr-o menghina metalica.

Nu atingeti si nu permiteti nici unui obiect sa vina in contact cu elicea aeromodeleler sau rotile automodelelor in timp ce acestea se invart, nu va aplecati peste motor in timp ce acestea functioneaza.

O elice avariata sau crapata se poate dezintegra. Bucati din ea pot fi aruncate cu putere in timpul functionarii motorului (viteza capatului de elice poate ajunge la 220 m/s), de aici pot rezulta rani serioase.

Micromotoarele termice si electrice genereaza o cantitate insemnata de caldura. Nu atingeti nicio parte a acestuia pana nu s-a racit. Prin atingerea chiuloasei, tobei de esapament sau a altei componente a motorului pot rezulta arsuri grave.

Nu porniti motorul in zone cu nisip sau pietre, deoarece pot fi agatate de elice si aruncate si pot slabi elicea.

La motoarele termice folositi intotdeauna o toba de esapament - folosirea unui motor in mod repetat fara toba de esapament poate duce la degradarea auzului. De asemenea, zgomotul rezultat ar putea sa deranjeze persoanele aflate in apropiere.

Este recomandat sa folositi un demaror electric la pornirea motoarelor termice.

De asemenea va sfatuim sa purtati ochelari de protectie in timpul pornirii. Aveti grija ca in momentul pornirii si al folosirii motorului fisa bujiei sa nu vina in contact cu elicea. Dupa pornirea motorului faceti toate reglajele din spatele elicei.

Opriti motorul daca doriti sa modificati ceva la model. Reglati comanda carburatorului astfel incat in momentul in care mansa si trim-ul acceleratiei sunt in pozitie zero, motorul sa se opreasca. Ca alternativa pentru oprirea motorului se poate optura conducta de alimentare cu combustibil. Nu incercati sa opriti altfel motorul !!

Radiocomenzi
Regula nr.1 in modelism: receptorul nu trebuie sa fie cuplat la sursa de curent daca emitatorul este inchis. In caz contrar pot rezulta accidente sau pierderi de echipament - pentru care NU se acorda garantie sau despagubiri. Verificati conexiunile electrice si mecanice inainte de fiecare folosire a modelului. Verificati starea acumulatorilor din emitator si de la  receptor inainte de folosire. Asigurati-va intotdeauna ca frecventa folosita sa nu mai fie folosita de nimeni din apropiere. Antena de receptie trebuie sa fie desfasurata complet si fixata pe model pentru a evita prinderea in elice sau roti. Nu taiati firul de la antena si nu-l indoiti deoarece acest lucru afecteaza negativ raza de actiune a radiocomenzii.

Acumulatorii LiPo
Informatii generale: Pachetele Litiu Polimer (prescurtare: LiPo) necesita atentie si ingrijire speciala. Neatentia in utilizarea acestor baterii poate cauza explozii, incendii, fum si risc de intoxicare.

1. Incarcarea
1-1     Voltajul de incarcare:
Aceste baterii trebuie incarcate cu o statie de incarcare special conceputa pentru acest scop, ce incarca la mai putin de 4.3 V pe celula, aceasta valoarea reprezentand maximul de voltaj pe care il poate atinge o celula. Este strict interzisa incarcarea la valori mai mari, deoarece aceasta va produce distrugere permanenta celulei si respectiv incendiu.

1-2     Curentul de incarcare:
Bateriile Li-Po se pot incarca conform indicatiilor de pe pachet (1C reprezentand capacitatea celulei). Incarcarea la curenti mai mari decat cei recomandati pot cauza scaderea performantei celulei, supraincalzirea celulei sau chiar scurgerea lichidului din ea.

1-3     Atentie la incarcarea inversa:
Inversarea polaritatii la incarcare este interzisa. Aceste pachete trebuie conectate corect. Polaritatea trebuie sa fie confirmata inainte de a face conexiunile. Inversarea polaritatii poate duce la pierderea performantei celulelor si distruge siguranta acestora, adica exista posibilitatea de curgere a lichidului intern. De asemeni se poate produce supraincalzirea celulelor.

2. Descarcarea
2-1 Curentul de descarcare:
Bateriile LiPo se pot descarca conform indicatiilor de pe pachet. Curentii mai mari de descarcare scad considerabil capacitatea celulei sau duc la supraincalzire.
2-2 Temperatura de lucru este in domeniul -10 pana la 60o C.
2-3 Descarcarea adanca:
Normal, acumulatorii Li-Po incep sa se descarce la un voltaj de 4.2 V, si termina aceasta operatiune la 3.0 V.
Descarcarea acestor pachete la un voltaj mai mic de 2.6 V pe celula reprezinta descarcare adanca (deep discharge status) si cauzeaza distrugere permanenta a celulei, din acest motiv fiind necesara evitarea acestei situatii. O celula sau un pachet LiPo aflat in stare de descarcare adinca nu va beneficia de garantie pentru produs.

3. Depozitarea
3-1 Bateriile LiPo se livreaza de la noi si se depoziteaza la aproximativ 3.8 V pe celula. Depozitarea timp de 7 zile la o tensiune mai mare va duce la umflarea celulelor. Depozitarea la tensiune mai mica va duce la descarcarea adanca a lor.